Herstelondersteunende zorg: samen leren klimmen

Een groep van zeven jongeren die zijn opgenomen in kliniek de Fjord, werkt tijdens therapie aan het thema ‘vertrouwen', door zelfstandig te leren klimmen. Hun klimervaring is nagenoeg nihil: de perfecte basis om vanuit herstelgericht denken het vertrouwen in zichzelf te herkennen en uit te breiden.

We starten bij de basis: heb je al wel eens geklommen? Ieder vertelt zijn eigen verhaal. Mark kan zich niet bedwingen en vertelt staand over zijn avonturen in de Ardennen. Annabel geeft al zuchtend niet te willen gaan klimmen, maar als ze toch iets moet wel te willen zekeren. Men zoekt al gauw naar elkaars kwaliteiten om deze in het traject goed te benutten.

Thema's als het vertrouwen in jezelf, het vertrouwen van een ander en het vertrouwen in het materiaal zijn tijdens het klimmen tastbaar aanwezig. De groep merkt dat ze elkaar nodig hebben en dat iedereen belangrijk is. Het vertrouwen, de zekerheid en controles worden groeien tijdens het klimmen. De therapeut blijft zoveel mogelijk op de achtergrond, als veilige plek om toch die ene vraag te kunnen stellen, om vervolgens weer samen de regie te pakken.

"Blok!" schreeuwt Mark van bovenaf. De therapeut ziet Annabel, ruim een kop kleiner dan Mark, de handelingen ondernemen die nodig zijn om de klimmer af te laten afdelen. De anderen volgen het schouwspel. Met verbazing, want Mark is een kleine 80 kilo, Annabel is niet meer dan drie kwart daarvan. "Blok oké!" roept ze luidkeels. Het is het toppunt van synergie: Mark laat de stenen los, laat zijn lichaam (en daarmee leven!) afhangen van het touw tussen hem en Annabel, hij geeft zich in het volste vertrouwen over. Annabel is rotsvast, zelfverzekerd en bewust van haar verantwoordelijkheid. Ze neemt regie door Mark niet direct naar beneden te laten zakken, maar laat het touw rustig vieren en loopt gecontroleerd naar de muur. Eenmaal beneden laat Mark z'n altijd strenge blik los en verruilt deze voor een zachte knik.

De therapeut beloont hen door ze een eigen klimroute te laten maken. Een route, een weg, die hun verhaal vertelt. Het wordt de weg naar boven!